Gårdagens ridpass

Red i riddhuset igår (efter Lucia-träningen) och allt kändes så (ursäkta) jääääkla bra! Så härligt att känna att ens ponny är glad och arbetsvillig. Så skönt att få känna framgång mitt i allt det här gråa och tråkiga. Lyste upp hela min dag. Hoppas nu bara att han är lika fin idag som igår...!
 
Ridpasset:

Började med att skritta på böjda spår på långa tyglar, dels för att få honom böja sig i bålen istället för halsen och för att mjuka upp det hela. Eftersom jag redan hade skrittat runt på Luciarepet en lång stund körde jag inte lika lång skrittuppvärmning som vanligt. Kortade tyglarna och red på böjt spår samt en del serpentiner. Kändes otroligt bra i munnen på honom, inte för mycket tyngd eller några undanflykter, bara mjukt och lätt tryck på bettet. PERFEKT var det. 
Efter skrittomgången övergick jag till trav och använde mig av övningen som får igång bakbenen och bakdelen. Lyckades rätt fort tyckte jag och kände att han var snabb på att fatta vad jag ville. Kommunikationen var på topp ska jag även tillägga!;) Galoppen tog jag på en ått-volt för att få honom sätta sig mer på bakbenen då han måste göra det i varje enkelt byte mellan volterna. Övningen var klockren för tillfället och gjorde honom väldigt följsam till mina hjälper. Gjorde sedan några uppvändningar från A till C och VILKET STAMP!!? Helt galet hur han stampade med frambenen, såå maffig var han! Älskade ponny, du är tillbaka! 
 
Ridpasset var riktigt nyttigt för både Rozzo och mig, vill så gärna att detta ska gå vägen nu så vi kan sätta igång nu till våren. Hoppas som bara den att träningen imorron blir lyckad..
Men just nu är jag bara så lycklig att min ponny är glad och trivs som fisken i vattnet, nu har vi oavsett vad som händer imorron nått en milstolpe på vår resa.
 
That power.
 

//Ida
 
 


Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback