Plan för första ridpasset

Det är väldigt viktigt att ha en plan för vad man ungefär ska fokusera på under ridpasset. Och speciellt när det är ett lite extra viktigt ridpass. Så jag har skaffat en plan som jag nu delar med mig till er!

Som sagt ska jag rida Rozzo för första gången på 8 dagar på lördag (iövermorgon). Jag ska då sitta upp i dressyrsadeln och starta igång lite försiktigt och testa hur han känns efter all den stretching, longering och vård.
Först och främst ska jag ställa mig frågan "någon skillnad?" när jag har kortat upp tyglarna och börjat värma upp. Dels för att få mig att verkligen tänka efter och för att få klart för mig om det känns sämre. Efter det travar jag igång och beroende på hur mjuk han känns värmer jag upp på lite eller mycket böjda spår. Galoppen tar vi senare på passet då det ofta går bättre (från början) att fatta när han är väl uppvärmd och genomriden. Formen tycker jag ska variera så jag hittar en bra nivå, testa lite vart hans bekväma zon är just nu! Efter en sånhär period kan det t.o.m vara så att hästen bytt dens "enkla varv". Det varvet som varit enklast först kan ha blivit det svåra och tvärtom. 

Det är lite min plan för det ridpasset. Lugn och fin start så vi kommer upp i form fortare om det går bra!


//Ida






Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback