Senaste

Har varit en period nu utan bloggen och jag känner mig nu redo att ta tag i detta igen. Det har hänt allt och inget på sistone och ni kommer säkert känna att ni missat lite men jag repeterar och berättar vad som hänt senaste dagarna.:)

Rozzo har varit hos kiropraktorn med mamma i fredags och fått lite "knäcks" och akupunktur. Detta var första gången hos henne och det känns riktigt bra! Red idag i ridhuset och det kändes grymt. Fick tips av henne med övningar för att få igång hans bakben snabbare och dom körde jag igenom. Först var det ett tips om att jag skulle jogga honom i någorlunda låg form och göra avsaktningar och igångsättningar trippigt och sedan att göra halt från galopp och sedan fatta ny. Bakbenen bara TJOFF så var dom med i avsaktningarna och igångsättningarna!:D Rena tricket! Mer detaljerat använde jag mig mer av pickmetoden med sporren för att kunna göra små hjälper och att få honom reagera starkt men lugnt, (nästan som när man lär hästen passage!) man pickar i takt med hästens benlyft. På det sättet fick vi till några otroligt bra igångsättningar. Avsaktningarna försökte jag mest fokusera på att sitta tungt och liksom uppmuntra honom att bromsa med bakbenen istället för att stanna med fram. Lyckades nån gång med en riktigt bra känsla men som sagt har han ju längre bakben än framben så det är svårt för honom att göra vad jag ber om där.. Men med träning kan vi iallafall bara bli bättre, inte sämre.;) 
Övningen med galoppen och ryggningen körde jag inte lika mycket men drog den några gå ger i båda varven. Kändes helt ok men det tog lite tid att få honom komma tillrätta med stegen osv, men jaa, helt ok där!:)

Ser lite läskigt ut enligt mig!

Sedan har myycket mer hänt.. Åherre, jag kan inte dra allt för er, rätt mycket helt oviktigt och annat som ni kommer få veta så småningom!

Men nu är bloggen på G igen för min del!




//Ida


Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback