Att vara medryttare...

På min förra blogg (jennymattssons) så fick jag flera frågor om hur det var att vara medryttare och lite ''hur det gick till''. Så jag tänkte att jag kan ju lika gärna svara på det här när jag ändå håller på.
 
För mig började det med att jag tjatade på mamma hur länge som helst om att jag ville ha en egen häst, även fast jag visste att jag inte riktigt var mogen eller hade de rätta kunskaperna för det. Men jag fortsatte tjata på mamma, dock gick det ju inte så bra haha ;) Började sen tänka mer och mer på att bli medryttare, så jag letade runt på massa olika hästsidor om någon ponny i stockholmsområdet. Hittade några intressanta, men då var det något som kom i vägen. Typ, för lång resa dit, för het ponny, för liten osv. Men sen när jag nästan hade gett upp så hittade jag Xentos annons. Började läsa och det lät ju perfekt, så jag mailade ägarna och fick sedan svar. Bara några dagar senare kom jag till Hagby för att provrida, gick inte så bra men jag gillade X. Kom överens om pris & hur många dagar i veckan. Tyckte & tycker fortfarande att det är sjukt kul att vara medryttare.
Men samtidigt är det väldigt annorlunda mot att ha en egen häst/ponny, egentligen. Jag har ju väldigt mycket ''frihet'' eller vad man ska kalla det när jag sköter om X. Helene påminner mig ofta om att, ''om det vore din häst''. Så jag tar mycket eget ansvar själv när jag är hos Xento. Men samtidigt så kan jag ju inte 'forma' X hur jag skulle vilja. Det vill jag absolut inte, för han är så bra som han är. Men ni kanske förstår hur jag menar? :)
Jag har iallafall blivit mer taggad till skolan och har lärt mig ta väldigt mycket ansvar när jag är och har varit i stallet. 
Det tar upp en ganska stor del av min fritid att vara i stallet 3 - 4 dagar i veckan (1 dag på ridskolan) , men det är ju det jag vill så jag har valt det. Jag trivs otroligt bra med att vara medryttare, och jag tror faktiskt att det kan ge en väldigt bra grund till att skaffa egen häst i framtiden.
Sen har jag ju även lärt känna Ida väldigt bra och vi rider nästan alltid tillsammans och tränar med varandra då och då. Vi tränar även varandra ibland och det har hjälpt mig mycket inom ridningen, speciellt med Xento.
 
// Jenny
 


Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback