Man ska inte ha så höga krav på sin häst...

Nåt jag börjat tänka på nu när jag tränar x ganska mycket och lixom mer... ''intensiva'' pass är att jag inte ska ha för höga krav på honom. Om vi hoppar tillexempel, så ska jag inte tänka mig att han ska hoppa exakt allt, eller inte ska riva något. Jag tror faktiskt det bara är BRA om hästen river ibland, eller stannar på det där extra svåra hindret, eller kanske det enklaste? Det kan ju vara allt från att det har läskig ''utklädnad'' till att du styr in hästen fel, eller att det gick för fort. På hoppträningen på Såsta, så blev jag nästan glad när han rev, för han brukar inte riva. Jag fick bara en bra känsla att - Han är inte perfekt, det är ingen häst/ponny. Nu tar vi nya tag, kommer på hindret igen och klarar det galant. Och det gjorde vi, för jag tänkte på det jag sagt till mig själv, att inte ha för höga krav på sig själv. På dressyrtävlingen så hade jag otroligt höga krav ställda på mig själv, inte xento. Jag ville så gärna lyckas, skulle jag inte göra det visste jag att jag skulle bli ledsen/deprimerad. Och jag kom sist av alla, men nu - i efterhand, så sitter jag bara och småler åt videon, jag ser alla missar vi gjorde, jag hade fel galopp i ett helt varv, han drog upp huvudet i övergångar och avsaktningar. Men nu när jag rider honom så vet jag när jag måste vara extra stadig i ytter, inner, skänklarna och ha mer kontakt med x mun. Så NU, när jag känner honom så kan jag höja kraven, klarar jag inte det på nästa dressyrtävling - så ska jag inte bli så besviken utan bara tänka på hur jag kan träna på just det som gick dåligt.
 
Så sätt aldrig högre krav än vad som är rimligt. Du kanske har ett mål att rida på 70%, men sänk det då till kanske 65%, så du inte behöver känna dig stressad över att du absolut inte kommer klara det. När du klarat 65, då kan du ju höja till 66, sen 67 osv. Tills du kommer upp i 70 och då kan du kanske höja med 0,5. Förstår ni lite hur jag menar?
Så man inte sitter och gör sitt bästa, och sen hamnar man på 5% mindre än man hade hoppats och blir jättebesviken, allt känns meningslöst osv. Var glad för den procenten du får och ta ett steg i taget! :)
Skulle jag tävla i en dressyrtävling med Xento nu, så skulle jag veta på ett ungefär var jag skulle lägga min procent. På tävlingen i november fick vi 52/53% vilket jag förstår när jag ser videon. Men jag vet att jag kan höja kraven på oss som ekipage, dock ska vi ju inte tävla LB:1 innan LC:1, utan om jag ställer upp i en LC:1 och han inte är så stissig och tittig, så kanske vi skulle kunna hamna på max 60%. Vi kanske skulle få mer, men jag vill inte tänka på att jag ska få 65% när jag inte är säker. För jag tänker inte bli besviken på oss igen!
// Jenny
 
 

Postat av: Felicia

SV: Tack underbara underbara du, din kommentar värmde något så otroligt!! :'D

2013-05-15 @ 12:17:06
URL: http://teamnyrk.blogg.se
Postat av: Ponnydressyr - Sara

Sv: Tack så jättemycket, vad du är gullig! :'D Blev så
glad över din kommentar! <3

Tycker det är sant det du skriver men procenten ska man inte haka upp sig på för mycket tycker jag. Känslan är viktigast och domare dömer väldigt olika ibland :) Riktigt sött ekipage ni är!

2013-05-15 @ 13:53:25
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: Ponnydressyr - Nathalie

Grymt inlägg! :)

2013-05-15 @ 15:23:55
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: 3stifrumos

Man ska inte ha så höga krav på sin häst, det är så sant faktiskt nu när jag tänker efter. Hoppas du slipper bli mer besviken nu bara också!

2013-05-15 @ 16:29:50

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback