Ja, han är tjurig

Fick en kommentar som jag snabbt tog bort utan att kolla ip-nummer då jag inte tyckte den var lämplig att "visa" upp, men jag skulle kollat vem som skrivit den innan jag raderade... Hur som så löd kommentaren ungefär såhär(fast värre skriven) : "om du säger att hästen är sur så varför sköter du om hästen?"

Jag pratade lite med Londons förra ägare och hon sa att han är tjurig i boxen för han ser det som hans "revir". Innan hade jag inte tyckt det var kul att stå & pyssla om honom när han var så tjurig, men någonstans måste jag acceptera det. Jag måste smälta in i hans miljö och visa respekt för honom, precis så som han visar respekt för mig. Det är bland det viktigaste för mig om man vill ha en bra relation till en häst - att visa respekt. En häst som inte har respekt för människor är inte uppfostrad på rätt sätt utan de har fått göra som dom vill. London vet jag har en bra grund och han är inte tjurig för han är respektlös. Han har mycket respekt för människor, men hans revir är hans revir och det ska JAG respektera. Om jag har stängd dörr till mitt rum så vet min familj att då vill jag inte bli störd, samma sak med hästar. Men dom har inget val...
Nu för tiden stör jag mig inte ett dugg på att han är lite småtjurig i boxen när jag gör honom i ordning, dels för jag vet varför han är så - men även för jag har lärt känna honom. Jag vet att han hugger/biter inte mig och det är inte personligt. Jag kan stå och krama honom nu och ge honom pussar i pannan utan att han blir sur då. 

Så rider du/har du en tjurig häst så tänk på respekten. Antingen ÄR hästen respektlös eller så visar den sitt revir etc. Det är sånt vi ryttare måste förstå, och hästarna detsamma.
//Jenny



Postat av: Tove

Bra svar på den frågan - precis så är det ju! Han är ju otroligt snäll om han står i stallgången eller liknande, lilla nallen :)
Jag kommer väldigt gärna och hälsar på någon dag om du skulle vilja det, förutsatt att det är okej med Tuuli också :)

Svar: Jag skulle tycka det var jättekul! Du kan ju höra med Tuuli så kan vi prata mer sen, men det borde absolut vara okej! :) kram
ponnyryttarnaaaa.blogg.se

2013-11-21 @ 17:17:43
URL: http://granaryttarna.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback