Variera ridningen

Något jag som medryttare tycker är väldigt viktigt är att hästen får en varierad träning. Eftersom jag har London två dagar precis efter varandra så försöker jag att rida ut ena dagen, i den mån den går. Jag rider inte ut själv på honom än men det brukar vara någon som jag kan följa med. Tillexempel så ska jag rida dressyr på tisdag, och rida ut på onsdag. Sen vet jag ju inte hur han går resten av veckan om jag inte tar honom extra, men det är fortfarande viktigt för alla hästar att få variera.
 
Även för dressyrhästar så är det bra att få hoppa ibland, löshoppning eller med en ryttare på ryggen kvittar. Men i hoppningen är det ju helt olika muskler som hästarna använder sig av - och tränar upp. Eller varför inte bomarbete, upphöjda bommar eller bara ett litet kryss i dressyrarbetet? Upphöjda bommar är något jag använde mig av ganska mycket i dressyrpassen för att få honom att lyfta på benen. Det funkade verkligen, även hoppningen visade stort resultat. Så ni dressyrryttare som bara rider på banan - ut och hoppa terränghinder eller be en kompis om hjälp med några småhinder! 
//Jenny
 
 
 


Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback