Det här med storhäst

Det här med att gå över till storhäst när man är 13-14 år har jag funderat på så många gånger. Jag är lång, men väger inte speciellt mycket vilket gör att jag inte har den kraft jag behöver ha för att kunna rida en storhäst regelbundet. Och då menar jag inte ett arabiskt fullblod på 152 cm, utan den ''vanliga'' storleken på ca 165cm. De gånger jag ridit storhäst så har jag älskat känslan av att sitta på ett så pass stort djur och kunna ha kontrollen. Men det är ju inte det jag vill NU, samtidigt som jag känner mig för stor på vissa ponnys. Sen tänker jag också på det ifall man vill tävla, jag mot typ... vuxna? Nej, det skulle inte funka. Eftersom jag gärna vill tävla då & då utanför ridskolan så behövs det träning, och ska jag även träna med såna som VÅGAR mer, VILL mer och KAN mer? Jag ser så mycket positivt i att tävla och träna storhäst när man är så ung, men nackdelarna tar över iallafall. 
Som många tänker och undrar, vara kvar på ponnytiden tills man slår fötterna i marken eller gå över till storhäst i lagom tid? Om några år kommer jag nog känna mig redo, när jag har kraften och kan kontrollera hästen även om den är 160 eller 175 i manken. Det ska man nog kunna på storhäst ifall man inte har tillgång till att stå som ägare själv. 
//Jenny
 
 


Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback