Finns det krav på vilka hästar som ska tävla?

Något jag dagligen förvånas över är hur förutfattade meningar folk har om tävlingshästar, framförallt ponnys i dressyren. Det kan vara tillexempel att någon har en liten B-ponny, exempelvis gotlandsruss som oftast har lång man, hovskägg, lite grövre i typen och inte alltid den ''smidigaste'' hästen. Så säger man att ''jag ska tävla LA'' och då verkar det som folk tar förgivet att man kommer in på en tysk toppstam ponny med ett flashigt steg där benen går upp till öronen och den ryttaren är 100 säker på att hen kommer vinna. Men då kommer man på sitt russ och andras reaktioner blir liksom, ''aha''. Är det inte sjukt. När jag var medryttare på Xento och sa att jag tränade LB-LA program så himlade vissa med ögonen, medans vissa blev imponerade. Förutfattade meningar är det VÄRSTA jag vet, även folk som hört något från en annan och då är det så. Finns liksom ingen chans att bilda en egen uppfattning om en själv, hästen eller ekipage. Skulle det inte vara trevligare att vara i den här sporten om häst var häst, att folk inte tog för givet att man kom in på en toppstam- ponny, utan att det kanske finns lite äldre/knubbigare ponnys men som faktiskt kan ge mer än (exempelvis) tyska topponnys? 
 
Jag vet mycket väl om att London inte har det flashigaste steget och jag tycker själv att vissa hästar är verkligen WOW, så är det för alla - även SM & OS ryttare. Men det vissa inte verkar vilja förstå eller ens kunna acceptera är att bara för man har en ponny född 1996 vilket inte är det yngsta, han har inte det bästa steget en D-ponny kan ha - så kan man tydligen inte komma nån vart. Bullshit, jag blir så irriterad. Kasta ut ett ''lycka till'' istället för dryga blickar, anonyma kommentarer och bilda din egna uppfattning istället för att gå på andras. Ser jag tillexempel en lite mindre flashig ponny i LA så tänker jag bara att, fan vad coolt! För att rida LA krävs inte det snyggaste steget eller snyggaste exteriören. Sen är det klart att vill man rida dom högsta klasserna så är det högre krav och hästen TILLSAMMANS med ryttaren ska visa allt vad de kan, men ingen har sagt att det är omöjligt att träna upp. London har gått från riktiga små ponnysteg (med mig som inte ridit honom så länge) till att ha ett mer framåt steg och han längt ut på det mer. Har fått höra flera gånger uppe på prästgård att han börjar se ut som en riktig dressyrponny nu - det om något tycker jag är riktigt kul att få höra! Övning ger färdighet och det har verkligen visat sig här. 
 
Men det jag ville få fram med det här inlägget är helt enkelt så att jag tycker man ska få chansen att bilda sin egna uppfattning om framförallt ponnyekipage, jag tycker faktiskt inte det snackas lika mycket om storhästar, men ge varandra en chans och ta inte för givet att alla ponnys som tävlar högre än LC har det flashigaste steget eller exteriören. Var istället glad över att alla är olika, tänk hur tråkigt det skulle vara om alla ponnys gick likadant, en efter en kom de in och fick samma procent och bedömning. Jag älskar att se ''ickeperfekta'' ponnys i dom höga klasserna :)
 

Postat av: Emma

Som när man ser en fjording på dressyrbanan, det är coolt att se det men vissa dommare är så dömande :/

Svar: Precis! Jag tycker fjordingar är urhäftiga och dom vajar verkligen att även dom kan lyckas. Kram
ponnyryttarnaaaa.blogg.se

2014-02-05 @ 09:25:25

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback