Köpa begagnat från nätet

Något jag stött på x antal gånger när jag ska köpa något begagnat (exempelvis schabrak) från bland annat HästNet är att folk gett felaktig beskrivning, ljugit om nypris (flera hundralappar), sagt att dom inte fått in pengarna på kontot och en hel del mer. Både jag som säljare och köpare har blivit lurad och det är bland det värsta jag vet. Tänkte ge er några tips på hur ni ska göra för att minska risken, för jag kan självklart inte garantera något. Men bättre än inget!
 
  • Om du ska köpa något, be om adress, nummer, namn till säljaren. Ifall du inte får hem varan så har du flera källor till var personen bor. Prova ringa eller smsa numret för att se att det verkligen är säljaren. En tjej jag skulle köpa en tröja av gav ett nummer som ledde till en tjej vid samma namn, men som bodde i Norge (hon utgav sig vara någon annan vilket är ett allvarligt brott. Vi anmälde henne & polisen gick vidare med det.)
  • Om det är lånade bilder som annonsbilder, be ALLTID om egna bilder på varan. Var noga med att kolla på sömmar så inga gått upp eller liknande. 
  • Får du hem en vara som är fel i jämförelse med beskrivningen, kontakta i första hand säljaren och fråga vad som gått fel. Slutar hon svara, skyller ifrån sig eller liknande så är detta något som polisen går vidare med utan tvekan då även detta är ett allvarligt brott!
  • Är varan i felaktigt skick så har du all rätt som köpare att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.
  • När du satt in pengar på säljarens konto, så fota av ''kvittot'' som man får efter överföringen och visa för säljaren. Även detta är ett bevis framför polisen om säljaren skulle säga något annat. 
  • KOLLA MAILADRESSEN. Är den liksom: ''[email protected]'' så kan man ju börja fundera på hur seriös säljaren är. (Jag var dum nog och kollade mailadressen efter jag fört över pengar och den var i samma stil som ovanför, så kolla det noga.)
Hoppas ni hittar fina & bra saker, men ha alltid en sak i tankarna: Även fast folk LÅTER trovärdiga, så finns det dom som är riktigt bra på att ljuga!


Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback