Förr och nu

Innan ni läser det här ganska korta, men väldigt meningsfulla inlägget så vill jag att ni ska veta en sak. Jag har absolut INGET emot er som använder skarpa bett eller har dyr & fin märkesutrustning. Jag vill bara få er att tänka på detta ur en annan synvilkel, på det sättet jag ser utrustning som nu för tiden. Tänk er hur det var för så pass många år sen när man stog där med en het häst som drog iväg eller bara ville kasta sig över hindrerna, hur gjorde dom? Dom provade lösningar fysiskt istället för att sätta in skarpare bett. Så det här inlägget är inte menat till någon personligt, utan till hästsporten i det hela. 
 
Har ni tänkt på hur mycket ridningen och utrustningen har förändrats genom åren? Jag har kollat på x antal videos/bilder från allt mellan 10-60 år sedan och allt var så annorlunda ju längre bak i tiden man kommer. Det fanns inte många bett att välja mellan, sadlarna passade ''okej'' och märkesgrejer var inget märkvärdigt. 
Idag när man kollar på tävlingsbanorna så ser man pessoa, peewee, pelham och en massa mer avancerade bett. Har ni någon gång tänkt på hur dom gjorde förr i tiden med heta och starka hästar? Dom satte inte i ett skarpare eller starkare bett, utan de körde på iallafall och gjorde det lika bra (om inte ännu bättre). Efter dessa videos och bilder jag sett så har jag tänkt så mycket på det, att hjälper det verkligen SÅ mycket med skarpare bett eller utrustning? Varför är märkesgrejer mer uppmärksammat nu egentligen? Vem ska man visa sig snyggast för, när tävlingarna handlar om att VARA bäst?
Jag vill inte ens tänka tanken på hur det kommer se ut på tävlingar om 10-20 år. Nya bett och träns kommer vara uppfunna och märkesgrejer kommer antagligen finnas överallt. 
Ryttarna red även på ett mycket mer harmoniskt sätt. Det var inget slit och släng vilket man tyvärr ofta ser på tävlingar idag. 
//Jenny
 

Postat av: Ida

Bra inlägg Jenny! Så sant.

2014-01-09 @ 10:09:01
URL: http://idawoxlin.se
Postat av: Lisa

Superbra blogg! :)

2014-01-09 @ 21:03:12
URL: http://ponnytidenut.blogg.se
Postat av: Mikxki

Riktigt bra inlägg!! :)

2014-01-10 @ 15:07:18
URL: http://mikxki.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback