Tankeställare


Lite sant i stort sätt faktiskt...

Inte bara jag som uppfattar denna årstid som sådär! Kom på mig själv att ha dessa fördomar hur allt "ska" vara, som att dressyrhästar ska klippas och vara sparsamt i hage, att shettisar inte alls måste stå inne "dom klarar det utelivet i storm" och att hästarna ska vara inpackade upp till öronen med täcken.

Hm. Detta är ju såklart ett ämne där man kan ha många åsikter inom och det är svårt att veta exakt vad som är rätt och vad som är fel. Men jag tycker att man inte ska döma en häst efter ras om dom ska ut med täcke eller inte. Det tycker jag är fel om så.

~~~

Har tittat runt på diskussionsforum och liknande sidor och märkt en ny trend som spridit sig här och där. Jo, att man ska vara en djurvän genom att släppa ut din häst i -30 utan täcke och inte brodda eller sko, klippa kommer inte på tal och man ska helst inte rida då hästen endast ska motionera i hagen och på promenader.
Det finns såklart bra punkter i detta men jag måste ändå säga att jag är emot det mesta.. Detta är ju mer eller mindre ett åsiktsinlägg som man får ta hur man vill men JAG tycker denna trend (som jag väljer att kalla den) är ganska ogenomtänkt.

Ta hand om din häst så som den vill bli omhändertagen.

//Ida





Postat av: nelly

Det är vel inte så konstigt om hästen har täcke på sig om den är klippt, annars så fryser den ju. Och de flesta hästar sätter inte så mycket vinterpäls och det är ju bra, men då är det våran skyldighet att hålla den varm.

När jag köpte min ponny och det blev vinter så klippte jag inte henne först, men hon satte så mycket päls så att hon ändå frös i hagen utan täcke, darrade när jag skulle ta in henne, så ja jag klippte henne för att hon blev svettig när jag red, och packade sedan in henne i täcken upp till öronen.
Och man klipper ju hästen för att den inte ska bli så svettig när man rider för om den blir det så tar det flera timmar tills att den blir torr igen.
Och vem vill hårdträna med vinterjacka och täckbyxor, som en oklippt häst?

Och så är det ju så att shettisar, russ och islänningar är faktiskt de raser som sätter mäst päls pågrund av vart de kommer ifrån och vilken miljö de varit i. Storhästar är ofta halvblod och de får inte så mycket päls, men shettisar gör.
Det är ju klart att du skulle klippa en shettis oxå om du hårdtränade den så den vart svettig varje dag, och då måste den ju ha täcke. Men nej, alla storhästar har inte täcke, min har inte de för han har päls.

Ojoj, nu vart det visst väldigt negativt här men det är inte så jag menar, absolut inte!

Svar: Det jag menar i inlägget är att man ofta har fördomar om att alla dom raserna som oftast klarar vintern helt utan täcken och att man då säger att ALLA ska gå utan. Det är jag emot! Behandla hästen för den individ DEN är, inte vilken ras den är.:)
Tror du missförstod lite.
Mvh
ponnyryttarnaaaa.blogg.se

2014-01-31 @ 23:57:57
URL: http://trindas.blogg.se

Kommentera inlägget här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback